Avoimet ruffit veti veneitä ja väkeä

Porvoon jokilaakso - Borgå ådal -yhdistyksen ensimmäinen iso yleisötapahtuma oli klassisten ja perinteisten veneiden tapaaminen Avoimet ruffit  veti länsirannalle veneistä  kiinnostunutta väkeä. Viitisensataa ihmistä kävi lauantaina 9.6. tutustumassa puuveneisiin sekä Wileniuksen telakkaan ja sen historiaan.  Myös vastarannalta klassisten ja perinteisten veneiden tapaamiinen oli komeaa katsottavaa ja tapahtumaan saapuneiden veneiden määrä yllätti järjestäjätkin. 37 venettä - isoja ja pieniä purjeveneitä, soutuveneitä, mottoriveneitä, huviveneitä, työveneitä. Vanhimmat yli satavuotiaita, uusimmat äskettäin valmistuneita.

Wileniuksen telakka

Omistajat vastailivat ihmisten kysymyksiin ja kertoivat veneidensä tarinoita. Yleisö  sai tutustua aluksiin myös sisältä, moni pääsi ensimmäistä kertaa elämässään näkemään miltä näyttää ja tuntuu  vanhassa puupurjeveneessä. Synnyinrannassaan oli päivän ajan nähtävänä myös Wileniuksen telakalla vuonna 1937 merenkulkuneuvos Wihurille rakennettu vene sekä Turun veneveistämöllä Maire Gullichsenille rakennettu meriristeilijä vuodelta 1946.

Laitureilla ja telakan tienoilla käytiin keskusteluja Aleksanterinsillan eteläpuolisen rannan tulevaisuudesta. Useampikin porvoolainen toivoi jonkinlaista veneilyn ja merenkulun ympärille rakentuvaa kokonaisuutta.Ideoitakin lenteli: telakkatoimintaa, vierassatamaa palveluineen, kanoottikeskusta, ehkä jotain kalastukseen liittyvää ym. muuta merihenkistä toimintaa. Kaupunkihan on vanhastaan tunnettu veneen- ja  laivanrakentajistaan. Sen kulttuuriperinnön pohjalta voisi luoda uudenlaista Puuveneiden Porvoota.

Ruffien "best in show" -veneen nimesi veneenrakentaja Kaj Wilenius. Hänen valintansa oli vuosi sitten vesille laskettu purje-soutuvene Tärnan, jonka omistaa Östnylands allmogebåtsförening. Sen on suunnitellut  vanhan skotlantilaisen mallin mukaan Ian Oughtred, skotti itsekin. Voittajaveneen mitat ovat: LOA 4.5m, BEAM: 1,8m, SAIL: 9,5m2 loggertigg.

Tärnan
Tärnan

- Muoto on perinteinen, mutta rakennustapa ja tekniikka melko moderni, esitteli yhdistyksen puheenjohtaja Henrik Stråhlmann, joka yhdessä Hans Grönqvistin, Jalo Lindbergin ja Kaj Ekblonmin  kanssa rakensi veneen pienessä verstaassa Kråkössa.

Laitoihin ei käytetty lautaa vaan taivutettua vaneria ja kiinnityksessä naulojen ja ruuvien sijasta liimaa.

-Nykyisin on vaikea saada kunnollista veneen rakentamiseen sopivaa puuta, tarjolla on nopeasti kasvavaa oksaista ja pehmeää "broileripuuta", joka imee helposti vettä. Siksi on aika paljon siirrytty vaneriin. Tehtiinhän Suomessa vanerista veneitä jo ennen sotia, mutta ne oli sellaisia kantti kertaa kantti -laatikoita.

Purje tilattiin Amerikasta valmiiksi leikattuina suikaleina, langat ja renkaat paketissa mukana. Ensin yritettiin ommella tavallisella ompelukoneella, mutta siitä ei tullut mitään. Kunnon kone saatiin lainaksi Alexandra jaalan yhdistykseltä.
-Vuorotellen me neljä ukkoa sitä sitten ommeltiin, sanoi Stråhlmann.

Porvoon jokilaakso - Borgå ådal -yhdistys järjestää todennäköisesti Avoimet ruffit tapahtuman myös ensi kesänä. Yleisöltä tuli jo toivomuksia seuraavaaksi kerraksi - ainakin lapsille omaa toimintaa sekä elävää musiikkia.
Tällä kertaa mukana olivat  toimintaansa esittelemässä meripartiolippukunta Fribytarna ja Östra Nylands allmogebåtsfäreningen. Tirmon saaristokeskus järjesti tapahtumaan saaristolaispöydän merellisine herkkuineen.

Klassikkoveneitä

Teksti: Auli Nykänen
Kuvat: Kari Mäenpää

Linkki kuviin